BWMX - Betterware De Mexico

Mexikos Ikea tar steget mot teknologins värld

Ticker $BWMX - Betterware De Mexico Sa.

Betterware de Mexico är ett produktbolag som säljer produkter till hushållet inom 6 olika områden. Produkterna delas in i segmenten kök, hemsdesign, pendling, städning, badrum och sovrum. Där kök-delen är den överlägset största delen med 34% av sales. Bolaget är lanserat och verksamma inom precis som det låter - Mexiko - men även Guatemala som är en ytterst liten del av bolaget. Bolaget använder både gamla och skapar nya produkter som sedan kan säljes till slutkunden.

Hemproduktsbolaget grundades 1995 och leds av familjen Campos som fortfarande är de drivande i bolaget. Luis Campos i familjen är VD och köpte ut bolaget 2001 från deras koncern i UK som drev samma typ av verksamhet där. Andres Campos är CEO sedan 2018 och har varit i bolaget sedan 2012. Bolaget är ett så kallat "Direct-to-Consumer" som använder "distrubrutörer" och "assoiciates" för att sälja sina produkter. Företag ägs till 40% av familjen - och har fortfarande inte sålt en enda aktie sedan deras SPAC-notering för lite över ett år (13e Mars 2020). Trots en massiv uppgång sedan dess. Familjen sålde dock 10% iom SPAC-Noteringen som det första mexikanska bolaget någonsin att lanseras på Nasdaq. Bolaget guidar för en tillväxt på 50% för 2021.


Affärsmodell:



Hela kedjan börjar alltså med att Betterware tillhandahåller produkter som sedan levereras ned i ledet till deras distrubrutörer. Produkterna som Betterware säljer kommer i grunden ifrån både Mexiko och Kina där bolaget jobbar tajt med sina leverantörer. Alla produkter designas inhouse eller av bolagets design partners. Distrubrutörernas roll i kedjan är att levera sina produkter till deras Associates. För att ge BWMX en idé på vad som säljs och inte skickar distrubrutörerna varje vecka en orderuppdatering till BWMX för att ha koll på vad som säljs och inte. Det här ger och bolaget en chans att ta beställningarna från Kina för att upprätthålla efterfrågan. Associates säljer sedan produkterna till deras slutkunder. Hur de säljer och levererar produkterna är upp till de själva. Det betyder att betalningsmetoden kan variera för hur Associaten tar betalt och levererar produkten. Den vanligaste betalningsmetoden idag är cash i Mexiko - Vilket är unikt och uppskattat i landet då inte många E-commerce tillåter det. Då marknaden i Mexiko ligger efter västvärlden och andra delar av världen innebär det att beställaren ofta beställer oftast via papperstidningar som man hittar i sitt lokala samhälle. Det är dvs inte en helt digital upplevelse. Bild nedan hur en annons kan se ut.


Associates är en viktig del av bolaget och det är viktigt att hålla den delen nöjda då de blir Betterwares egna ambassadör för dennes del av området. Det är även viktigt för bolaget då de iprincip inte måste betala något för hemkörning av deras produkter. Det är rätt intressant att bara kolla in Facebook och se egna grupper skapade för vissa personers engagemang.



E-Commerce

I december 2020 skapade bolaget sin första e-commerce sida där tanken är att flytta över sina transaktioner dit istället - på sikt. Det betyder att man vill att slutkunderna ska kunna beställa produkterna direkt via hemsidan/appen och sedan få distrubrutören och associates att leverera produkten då det kan vara svårt för transporter att leverera produkter i Mexiko är det här en bra lösning för bolaget. Bolaget räknar dock inte med att försäljningen ska vara relevant för bolag förrän om 3-4 år. Det här steget är dock nödvändigt att ta då iom att den mexikanska befolkningen blir mer och mer digitaliserad.

E-Commercesidan kan man nå via https://www.betterware.com.mx/mx/es/


Tillväxtmöjligheter:


BWMX ser idag 3 stycken olika tillväxtmöjligheter för att fortsätta växa.

M&A

För att kunna uttöka sitt produktubud så är den klara vägen att köpa andra bolag som kan leverera produkter eller tjänster som BWMX inte tillhandahåller idag. I mars 2021 så annonserade bolaget att man köpt 60% av Gurucomm ( Läs mer här )som är ett teknikbolag i Mexiko.Syftet med förvärvet är att BWMX kommer att ge sig in på teknologimarknaden. Vilket innebär att man kommer att börja sälja mobilabbonemang, bredband, Smarta hem-produkter och annan mjukvara. Gurucomm kommer att fortsätta leda sitt team men under namnet Betterware Connect istället samtidigt som man kommer att lansera deras produkter. De nya smarta hem produkterna kommer att börja säljas under Q1 2021 och det är då främst under teknologibenet. Bolaget betalades med cash och de har inte dragit på sig några skulder. Jag har försökt leta reta på Gurucomms siffror men inte hittat något. Efter kontakt med IR verkar det som att de kommer att offentliggöras under Q2 rapporten.

Colombia & Peru

Inom de nästa 2 till 3 åren har bolaget uttalat sig att man kommer att börja sin satsning i dessa länder. Man har inriktat sig på just Colombia och Peru för att man har identifierat att deras marknad och kultur påminner väldigt mycket om Mexiko. Man letar nuvarande efter en partner att gå in i landet med för att få en bra start och för att bolaget har identifierat att det är väldigt viktigt för en lyckad lansering.

Sedan tidigare är det känt att Betterware har gett sig in i Guatemala för att kunna testa sin affärsmodell. Det har minst sagt gått bra och i senaste kvartalet levererade Guatemala benet en 382% Sales growth med en EBITDA marginal på 24.6% - i Q1 2021 dvs.

Växa organiskt i Mexiko

Man ser fortfarande att man har mycket marknadspenetration kvar att göra i landet. Man anser att man bara penetrerar marknaden till 20% i Mexiko och siktar på att nå 40% inom de närmsta 5 åren.

Nytt distributions center invigdes i februari 2021 och beräknas börja ge frukt under året. Man gjorde denna framtunga investering för att kunna möta efterfrågan och stärka marginalerna. För att kunna fortsätta växa i Mexiko så är det nödvändigt att man ser en ökning för antalet distrubrutörer och associates och sin produktlinje. Antalet distrubrutörer och associates har växt med 68% CAGR de senaste 5 åren och idag finns det 66K distrubrutörer och 1.25 Miljoner Associates.



Hur ser produktlinjen ut för hemmamarknaden ? Jo, försäljningen drivs till 50 % av nya produkter och till 50% av produkter som lanserades för mer än ett år sedan. Det är därför en nyckel att bolaget forsätter att leverera nya produkter för att kunna forsätta växa. Detta löser man dels genom att ha frilansera som får skapa sina egna produkter och innovationer. Funktionen kallas "Betterware Design Partners".

Mexiko

Befolkningmängd: 127 Miljoner Andel med smartphones 2020: 70 Miljoner Smartphone penetration 54% Beräknad andel med smartphones 2025: 95 Miljoner Mexiko räknas idag till världens 14e största land till ytan. Penetrerade hushåll: 5-6 Miljoner Estimerade penetrerade hushåll 2025: 10-12 Miljoner


Värdering

Kurs: 46 $ Bolagsvärde: $1.71B P/E NTM: 13 EV/EBITDA: ~ 10 EBIT Margin (TTM): 30% BM: 55% P/S: 3.1 Utdelning: ~4%


Bolaget estimerar som sagt att man kommer att växa med runt 50% för året 2021. När man tittar på siffrorna nedan som bolaget har presterat går det lätt att inse att man har goda förutsättningar för att slå det. För att visa denna typen av kvalité, historik och tillväxt är det här ett väldigt billigt bolag. Kommer man ihåg detta får man ha i åtanken att inte ens Gurucomms siffror är medräknade. När bolagets mobiltjänst kommer att lanseras någongång i Q3-4 och smarta hemprodukterna i Q1-21 känns kanonen verkligen laddad. För att inte glömma deras ecommerce plattformen och att bolaget har växt med över 20% CAGR sedan Campos tog över. Till vadå ? en 15-16x Fcf ?








Utdelningspolicy

Betterware sticker onekligen ut med sin utdelningspolicy. Idag delar bolaget ut 75% av sin vinst kvartalsvis. Detta är heller ingenting som bolaget har sagt att man funderar på att ändra i dagsläget. För ett bolag som växer i denna takt vore det inte dumt att lägga pengarna på expansion eller förbättringar istället. Har man en sådan stark roe är det dumt att inte uttnytja. Men ledningen är måna om pengarna och vill inte allför gärna dra på sig skulder. Vilket är lite dumt med tanke på ränteläget.


Slutsats

BWMX handlas på en intressant marknad där man har en stark marknadsposition och en unik affärsmodell. Med tanke på den starka historien och framtidsutsikterna tycker jag att bolaget handlas till en alldeles för låg multipel. Oavsett att bolaget verkar på en marknad där många ogentligheter händer och det finns stora samhällstmaningar - Så är inte det här bolaget för alla investerare. Jag har ägt aktier sedan ett par månader tillbaka och har inte några funderingar på att sälja så länge bolaget värderas lågt.

Hotet att en stor spelare ska komma in och ta hela e-commercemarknaden finns och kommer alltid att finnas. Men så länge penetrartionsgraden ser ut som den gör och Betterware behåller sin marknadsposition och status borded de kunna fortsätta växa. Jaja bolaget räknar sina estimant på EBITDA - Bolag som gör det ska man inte köpa. Men en ökning på 273% EPS i Q1... mmh. Jag kommer att fortsätta äga men håller noggrann koll på familjen Campos och deras aktieinnehav.


Länkar om bolaget:

https://open.spotify.com/episode/4HczvK4TkW2Du6XKpz551z?si=1QaDV2N6SBq45Muc87BbGw&dl_branch=1

https://investorcloud.s3.amazonaws.com/betterware/InformacionFinanciera/Presentaciones/2021-05-PPT.pdf

https://open.spotify.com/episode/3PsVyfT3uHiaZIl8wPMfYG?si=4c9f1779ebc446de


Det här är ingen köp eller säljrekommendation. Gör alltid din egen analys före ev.handel





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt 2020